Målgruppe
Kurset henvender sig til alle, der skal undervise voksne personer eller formidle viden.
Forudsætninger
Kurset kræver ingen forudgående kendskab som underviser.
Kursets indhold
Kurset indeholder følgende emner, som gennemgås i teori og i praksis:
Indlæring
Hvad er at lære?
- Definition af indlæring
- Definition af undervisning
- Indlæringens faktorer
- Indlæringsfremmende faktorer
- Indlæringsformer
- Indlæringsforløb, glemsel og overindlæring
Planlægning og tilrettelæggelse
- Undervisningsmål
- Krav, vilkår og kriterier
- Fra mål til lektionsplan
- De 5 faser
Gennemførelse
- Undervisningsprincipper
- Gennemførelse af undervisningen
- Undervisningsmetoder
- Undervisningsteknik
- Problemer i undervisningen
- Undervisningsmidler
Kontrol
- Uddannelseskontrol
- Kontrolarter
- Prøver
- Kontrolformer
- Karaktergivning
- Vurdering og revision
Undervisningsplaner
- Undervisningsplanens indhold
- De 7 faser
- Lektionsplanen
Under hele kurset vil kursisternes viden og erfaringer blive inddraget, ligesom underviseren vil komme med konkrete eksempler fra det virkelige liv; herunder egne erfaringer som underviser gennem mange år.
På kurset vil der blive anvendt selvkonfrontation som en integreret del af undervisningen. Dette betyder, at kursisterne videofilmes, mens de afholder prøvelektioner for klassen.
Mål med kurset
Efter kurset
- Er kursisterne “klædt på” som underviser
- Har kursisterne praktisk erfaring med undervisning
- Kender kursisterne de metoder og teknikker, der kan anvendes i undervisning
- Har kursisterne prøvet at omsætte teori til praksis hvad angår undervisning
Form, varighed og materiale
Kurset afholdes som foredrags- og samtaleundervisning med praktiske opgaver.
Kurset varer 3-4 dage afhængigt af deltagerantallet.
Kursisterne får det gennemgåede materiale udleveret.